Dierenliefde

‘Zeg, wil je nu eindelijk die voerplank maken?’
Ik zak iets dieper achter de voetbalbijlage van de krant.
‘Hij moet zo hoog zijn dat de kat er niet op kan springen’.
Ik ritsel dapper met de krant.
Het helpt niet echt.
‘Want,’ zegt ze, ‘het is zo’n mooi gezicht als de vogeltjes zo leuk zitten te eten. Het hout ligt al twee weken in het hok, begin je nu?’
Huisgenote vertrekt naar de dierenwinkel om vogelvoer te halen. Zuchtend leg ik de krant opzij, nou ja, voetbal is ook niet alles.
Na een uurtje zagen, boren en schroeven staat-ie er.
Nou nog even in de donkergroene perkoleum, dan kan-ie als hij droog is op z’n plaats.
Waar staat de verf? Is er ook nog een kwast? De planken in de bijkeuken (het hok) staan tjokvol met leeg glaswerk. Jampotten voornamelijk.
Huisgenote is niet van de glasbak, ze dumpt het gewoon op de planken in het berghok.
‘Dat is handig voor als je moet schilderen’.
Eén keer per jaar ruim ik het hok op, maar wat moet ik in de tussentijd met zoveel
lege potten en potjes? Ik pak de verfbus van de bovenste plank en vind zowaar ook nog
een kwast. Na een kwartier kliederen en spatten is het klaar. Het dekt niet helemaal,
dus morgen nog een keer. Waar laat ik de kwast… Ah, in een potje met water natuurlijk.
Ik grijp op de tast boven mijn hoofd een lege jampot van de plank.
En laat hem van schrik bijna vallen.
Tjesses, zitten er drie van die dikke spinnen in, met grote zwarte lange vieze
behaarde poten, ze hebben zich bijna ingesponnen… Er beweegt gelukkig niks, ook
niet als ik tegen het glas tik.
Ze zijn tot mijn onuitsprekelijke opluchting dood.
Voorzichtig schud ik het gemormelte op de werkbank, water in de pot, kwast erin en
terug naar mijn krant.

Huisgenote vindt het een mooie voederplank.
‘Wel een beetje hoog, vind je niet?’
Ik vind van niet, want katten kunnen hoog springen.
‘Nou ja, als-ie maar stevig staat’.
Nou, daar kunnen de banken een puntje aan zuigen, deze voederplank valt nooit om
dankzij mijn slimme constructie van steunfondsen – euh.. balken tegen de poot.
Dan klinkt een ijselijke gil uit het hok.
Ha, ze heeft de spinnen ontdekt!
Ze komt de kamer binnen.
‘Maak die griezels weg, asjeblieft,’ zegt ze, nog nagruwend.
Dierenliefde heb je in soorten, zo blijkt weer.

 

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

3 reacties

  1. Ach, dierenliefde, als de kat thuis komt met een dode muis vinden ze het lief, maar als de hond thuiskomt met een dode kat…

    Beantwoorden
  2. Zo iets, ja……

    Beantwoorden

Geef een reactie

