Freud vs Jesus

Inspiratie opgedaan bij Selma, bedankt!

 

Freud:
Ga daar maar eben liegen, viendt U het goet dat iek antekeningen maak?
Jesus:
Oké, prima.
Freud:
Vertel maal, diese dromen over der Vater, waren daar ien het echt ook problemen mit Vater?
Jesus:
Welke? De timmerman of die Andere?
Freud:
Hm, laat maar, iek kom er later wel op teruuk. U droomt vaak over die Moeder, vertelde u. Wie giengen jullie miet eenander om, vanaf het begin, zeg maal?
Vertel maar gewoon, alles biete.

Jesus:
Ja, het was afschuwelijk. Ze was nooit thuis. Altijd poseren bij beeldhouwers en schilders. Meestal nam ze me mee als ze ging poseren. Dan zat ze daar met een blote borst, ik kreeg dan zo’n vreselijk prikkend stralenkransje op. En dan moest ik heel lang stilzitten.

En zo’n schilder frummelde dan aan de borst van mijn moeder, om de tepel goed in zicht te krijgen. En dan schepte ze op hè, over dat ze nog maagd was.
En dan moest ze mij heel hoog in de lucht houden, misselijk werd ik er van. En ik werd nooit verschoond tijdens die sessies, als we weer thuis waren zat de str*nt tot aan m’n oren.
En in het begin, bij die herders… die stonken uit hun b*k, excusez le mot.
Allemaal hijgden ze in m’n gezicht, ik dacht dat ik het bestierf!
Met de drie koningen later ging het beter. Die gaven lekkere luchtjes, ze zeiden dat ze uit het Oosten kwamen, maar volgens mij was het Chanel nr 5. En goud kreeg ze ook. Dat heeft ze later moeten verkopen, omdat ik voor de tempel geen studiefinanciering kreeg.

Later mocht ze haar borsten niet meer laten zien. Dat vond ze niet zo erg, want het was toen stervenskoud in die schilderateliers. Maar ik moest wel bloot, weet je wat er dan gebeurt? Zó klein werd-ie… Om je dood te schamen!
 
Freud:
Hm… jawohl… richtig… (krabbeldekrabbel, schrijft druk). Klaar!
Ja, das waar een lastige periode, damaals. Und later?

Jesus:
Direkt op vakantie hè. Achter op zo’n stomme ezel, langs de woestijnroute naar Egypte. Zogenaamd omdat de koning achter me aan zat. Maar ze zaten gewoon de hele dag aan het strand. Snorkelen. Josef ging diepzeeduiken. Ik mocht niks! De hele dag lag ik in een mandje, onder een palmboom. Josef wou me op een gegeven moment in mijn biezen mandje de Nijl op laten varen, maar m’n moeder vond dat te gevaarlijk, met al die krokodillen. En geen farao gezien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Freud:
Ja ja. Und wat gebeurde er daarnach?
Jesus:
Ik weet lang niet alles meer zo goed, we moesten vaak naar die tempel. Ik werd aan iedereen geshowd, nou ja het waren allemaal oudjes. Simenon, Anna Bolein, ik weet het niet meer zo precies. En ze sneden een stukje van m’n euh… moet dat?
Moet ik echt alles vertellen?

Freud:
Hm. Ach ja, dat ies mooi, iek denk dat diet een heel belangrijke entdekkung is. Seksuaal is dat natuurliek… hmpf… krabbeldekrabbel…
Jesus:
Zeg, heb je misschien een glaasje water? En een tissue?
Freud:
Ach ja. Natuurlich. Hier, ein taschentuch. Euh.. het geeft alleen wein, ben ik bang.
Jesus:
Geeft niks, ik maak er wel water van.
 
Freud:
Nou, iek bien zeer tefrieden miet onzere sessie, tot nun toe.
Zullen wai een volgende afspraak nun notieren, dan kan iek het ein und ander uitwerken. Goet?
Jesus:
Oké, tot de volgende keer dan.

 

 

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

11 reacties

  1. Ook Nietsche huilde bij Freud:
    http://de.wikipedia.org/wiki/Und_Nietzsche_weinte_(Film)
    Boek is, zoals gewoonlijk beter.

    Beantwoorden
  2. Over dat stukje huid hoefde Freud niets te vragen, dat was hij zelf ook kwijt.

    Jezus’ voorhuid zwerft trouwens in vele stukjes rond, zo’n twintig kerken in Europa claimen het Preputium Domini te bewaren, in een reliekschrijn.
    Zie bijvoorbeeld dit nieuws:
    http://www.gva.be/nieuws/in-de-rand/aid1107484/de-wever-hoopt-op-terugkeer-voorhuid-van-jezus-naar-antwerpen.aspx

    Beantwoorden
  3. Wat heeft dat kind geleden.
    Ze zeggen dat hoe je geleefd hebt je zult sterven. Dat lijkt me bij hem wel van toepassing.

    Beantwoorden
  4. timmerark

     /  28 juni 2012

    Mooi Blog! Maar haal je ergens niet Jezus met Mozes door de war?

    Beantwoorden
  5. Mozes werd in een biezen mandje de Nijl op gestuurd. Jezus lag in een kribbetje. Maar ja, schrijvers hè? Die mogen de waarheid allemaal liegen, dus letterzetters ook😉

    Beantwoorden
  6. lommerte

     /  1 juli 2012

    f e n o m e n a a l🙂🙂

    gr enrico

    Beantwoorden
  7. Als je het zo leeft was die Jesus ook maar een gewoon mens. Wel erg trouwens, zo’n moeder.

    Beantwoorden

Geef een reactie

