Plezier of ergernis?

Uit: De Froombosscher Klap
wekelijks nieuwsblad voor Noord-Froombosch eo.

Van onze correspondent.

‘Plezierjacht is een barbaarse hobby die een laatste stuiptrekking beleeft’

stond deze ochtend in een landelijke krant.
Wij spraken met de voorzitter van de PVV (Plezierjacht Voor Velen), onze lokale edoch
florerende watersportvereniging, de heer B. Uiswater over dit bericht.

‘Wat vindt u van deze berichten, meneer Uiswater?’ vragen we.
‘Het is verschrikkelijk,’ zucht de heer Uiswater, ‘zeg maar Barend’.
‘Onschuldige burgers, die plezier beleven aan hun jacht worden hier als barbaren weggezet.
Als u eens wilt kijken wat onze tegenstanders op hun geweten hebben.’
Hij snift een traan weg en schuift een foto over tafel.

bootje05

‘Is het niet erg, het is schandalig! Als een wild beest afgemaakt!’
En weer krijgen we een hartverscheurend tafereel onder ogen.

bootje02

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

‘Er zijn zelfs tegenstanders van drijfjachten, dat kán toch niet? Stel je voor, alle jachthavens vol met.. deze…’
Zijn stem breekt.

bootje08
 
 
Hij snuit luidruchtig zijn neus.
‘Kijk, ik kan me voorstellen dat je het niet eens bent met de écht grote knallers. Zo’n
oliemultimiljardair die dan met zoiets komt? En zijn vriendjes gaan natuurlijk
mee aan boord.’

bootje03
 
 
‘Wij zullen zo een aanvraag voor lidmaatschap absoluut afwijzen.
Plezierjacht op deze manier mag van mij direct verboden worden. Maar vergeet niet,
het brengt wel geld in het laadje. Ze worden vaak in Nederland afgebouwd, dan komen
er gouden kranen in en diamanten wc-zittingen enzo. En dat levert die Rutte best wat op, hoor.’
Hij wordt onderbroken door de telefoon. Na het telefoongesprek verontschuldigt hij zich.
‘Ik moet dringend naar de Commissaris,’ zegt hij breed lachend. ‘Er is een aanvraag
voor lidmaatschap binnengekomen van iemand van hoge positie. Een zeer hoge positie,
mag ik wel zeggen.’
Hij kijkt tersluiks om zich heen.
‘Hij is,’ zegt hij met gedempte stem, ‘een zeg maar koninklijke liefhebber van plezierjacht!
Ssht! U heeft het niet van mij!’

Waarvan akte.

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

5 reacties

  1. Ik ben een landrot, dus de jacht is voor mij: “pief, paf, poef!” ik heb me daar jaren mee beziggehouden en me ervoor schamen…..hahaha!

    Beantwoorden
  2. Of het nu plezierjacht is of jacht op wild daar zijn koninlijke hoog( wat is hoog ) heden nooit vies van geweest.
    groetjes, Ria

    Beantwoorden
  3. Ik las “plezierjacht” en moest meteen aan jagers denken. Nou ja, blijkbaar heb je ook jachtjagers😉
    Als je zelf niets met boten hebt is dit een plezierig bericht. En ik heb geen boot…
    Groetjes Kakel

    Beantwoorden
  4. Ja als je veel vaart zoals ik jaren gedaan heb zie je vaak van die gezonken en verwaarloosde boten liggen. Maar zo’n bootje als het laatste kwam ik zelden tegen (verkeerde kringen zeker😉 )

    Beantwoorden
  5. Ik zwijg als het graf.

    Plezierjacht op een echt jacht…. dat je op eenden jaagt in een luxe varende omgeving… dat kan ook nog. Maar echt mensen die op plezierjachten jagen, dat heb ik nog niet eerder gehoord. Raar.
    Enfin, ik heb alleen een fiets.

    Beantwoorden

Geef een reactie

