Vriendschap

 
 
Afgelopen vrijdag kreeg ik een e-mail van iemand uit mijn verleden.
Dat klinkt geheimzinnig, obscuur misschien, maar het tegendeel is waar.
Die iemand uit mijn verleden was/is een vriend.

Vrienden zoals waar Doe Maar over zong?
‘Als je wint heb je vrienden, rijen dik, echte vrienden
Als je wint nooit meer eenzaam
Zolang je wint.’

Of de vriendschap van Het Goede Doel:
‘Vriendschap is een droom,
een pakketje schroot
met een dun laagje chroom.’

Vaak denk je dat het nu eenmaal zo gaat, met vrienden.
Blijken die vrienden niet meer te zijn geweest dan oppervlakkige kennissen.

Nee, een echte vriend is meer een tegeltjesiemand, zoals in dat gedichtje
van Toon Hermans:
‘pas als je iemand hebt
die met je lacht en met je grient
dan pas kun je zeggen:
‘k heb een vriend’

Groter cliché bestaat niet.
Het portret van het huilende zigeunerjongetje ernaast en je hebt het
beeld ongeveer. Bweh.

O ja, die e-mail.
Die kwam van een vriendin.
Hoe het met me ging, want ze had al lange tijd niks meer van me gehoord.
Niks meer, niks minder.

Dat klopt, ik had al meer dan een jaar niks meer van me laten horen.
Ik had iets anders aan mijn hoofd, leef een ander leven dan vroeger.
Moest uit dat vroegere leven best nog wel iets verwerken en ik dacht dat
het beste in mijn eentje te kunnen doen.

Die vriendin (mijn vriendin) uit zich niet zo.
Ze lijkt een koele noorderlinge, een blik of een knikje is vaak voldoende.
Zo’n kort e-mailtje is voldoende.

Een onderbreking van meer dan een jaar kan gewoon.
Maar toch ben ik blij dat ze mailde.
Vrienden zijn doe je samen.
 
 

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

8 reacties

  1. Mooi gezegd, Letterzetter. Ik ga meteen een paar ouwe vrienden een berichtje sturen. Gewoon even hallo zeggen, en hoe gaat het met je.

    Beantwoorden
  2. Mooi geschreven.
    Des te ouder ik word, des te meer koester ik mijn oude vriendschappen.

    Beantwoorden
  3. Hallo hoe gaat het met je? Goed? Hé hé dat weet ik dan weer doeiiiiiiii tot volgend jaar.
    Zo ik heb weer mijn vriendenplicht gedaan. Nou ja…..;-)

    groetjes, Ria

    Beantwoorden
  4. Vriendschap is heel belangrijk en dingen met elkaar delen ook. Zo’n onverwacht mailtje is leuk zeker als het een vervolg krijgt en de vriendschap meer inhoud zou krijgen.

    Beantwoorden
  5. Zou ze hier reageren?
    Hoewel, koel is niet gelijk aan koel zijn
    Onder de sneeuw gloeit wellict de vlam
    Een Noordervlam.

    Beantwoorden
  6. Ja, echte vrienden kunnen het hebben om een tijd niet van elkaar te horen. Niet claimen. Maar elkaar de ruimte laten. Da’s de echte vriendschap.

    Beantwoorden
  7. Plato

     /  13 februari 2015

    Ja, die uit het Noord’n hebben vaak aan een woord genoeg. ’t Kon (niet) minder. Toch geef ik de voorkeur aan mensen met wie je gewoon een gezellig gesprek kan voeren zonder dat het steeds verzandt in gezwijg en ge-tja…tja. De vraag blijft: wat is een echte vriend?

    Beantwoorden
  8. Rebelse Huisvrouw

     /  4 maart 2015

    Je slotzin is prachtig!

    Beantwoorden

Geef een reactie

