Komst nait in hemel, jong

 
 
Vader besliste uiteindelijk dat ik na de grote vakantie naar een andere school ging.
Het was een nieuwe school, pas gebouwd. Wel van de synodalen maar dat vond hij
niet zo erg.
‘Je gaat naar de Bavickschool, bij de Hamburgervijver. Het is een Daltonschool.’
‘Wat is dat?’ vroeg ik.
Hij haalde zijn schouders op.
‘Tja, anders dan een gewone school, ze hebben geen banken in de klas maar
tafels en stoelen.’
Ik zag in gedachten een klas zoals onze woonkamer.
De tafel met Perzisch kleed, vier stoelen er omheen, Vader’s rookstoel naast de kachel.
Gezellig.
 
rookstoel
 
De vakantie vloog voorbij.
Een week voor de school begon mocht ik met Vader mee de stad in, achterop de Mobylette.
We stopten bij een fietsenwinkel.
‘Leerling Rijwielen’ ontcijferde ik op de winkelruit.
We gingen naar binnen, Vader liep direct door naar achteren.
‘Kom hier, geef meneer Leerling eens een hand,’ zei hij.
Meneer Leerling kneep mijn hand fijn. Hij lachte.
‘Dus jij komt je nieuwe fiets halen?’ vroeg hij.
‘Huh?’
Vader genoot van mijn onthutst gezicht, hij lachte breed.
‘Een mooie tweedehands fiets, helemaal opnieuw gemoffeld, kijk maar.’
Ik keek mijn ogen uit.
Er hoefden geen blokken aan de trappers, mijn spillebenen waren lang genoeg.
‘Is het echt een moffenfiets?’ vroeg ik.
Meneer Leerling schoot in de lach.
‘Nee, gemoffeld is dat hij helemaal nieuw in de verf zit, dat heeft niks met de moffen
te maken.’
Ik mocht gelijk terug naar huis fietsen.
‘Zo, volgende week ga je op de fiets naar school,’ zei Vader.
Moeder keek bezwaarlijk.
‘Hij kan net zo goed lopen,’ bitste ze.
‘Niks ervan,’ zei Vader op strenge toon.
Als Vader zo’n toon gebruikte was ze stil. Net of ze een beetje bang van hem was.
 
jongen-met-fiets
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Het is fijn op de nieuwe school.
Juf Vermeulen, de lerares van mijn klas is een lieve juf.
‘Je hebt wel een achterstand met rekenen, maar dat werken we wel weg,’ zegt ze.
Ze ziet mijn gezicht betrekken.
‘Vind je rekenen niet zo leuk?’
‘Als je het niet weet en een tik met de lineaal krijgt…’
‘Hier wordt niet getikt of geslagen,’ zegt ze resoluut, ‘daar hoef je niet bang voor te zijn.’
‘Maar ik heb wel liever taal.’
Ze lacht.
‘Het komt wel goed, jochie,’ zei ze en strijkt over mijn bol.

Natuurlijk lag er geen Perzisch kleed op de tafeltjes.
Ze waren gegroepeerd in blokjes van vier, en je mocht samen met de andere drie kinderen werken.
Rekenen was niet eens moeilijk, een makkie eigenlijk.
Tafels opdreunen deden we niet en je hoefde ook geen psalmversjes uit je hoofd leren.

Van Moeder moest ik elke zondag een psalmvers uit mijn hoofd leren.
In het begin zei ze elke regel op en dan moest ik het nazeggen, net zo lang tot ik
het hele vers kon opdreunen.
Ik leerde snel, maar vond het vervelend. Meestal snapte ik niks van de teksten,
maar dat kwam later wel, zei Moeder.
En wee mijn gebeente als ik het niet kende. Als Moeder boos werd praatte ze Gronings.
‘Komst nait in hemel, jong!’ dreigde ze dan.
En ik boog mijn hoofd en zei hakkelend het vers op.

Toen ik goed kon lezen moest ik elke zondagavond na het eten aan tafel uit de
bijbel voorlezen. Er werd elke dag uit de bijbel gelezen, maar dat deed Vader altijd.
Mijn zus en Moeder hoefden nooit te lezen.
Uit de bijbel lezen was voor mannenbroeders, zei Vader.
Ik mocht uit de kinderbijbel lezen, het was geen echte bijbel maar het Groot Vertelboek
voor de Bijbelse Geschiedenis van Anne de Vries.
 
kinderbijbelNa het ontbijt las Moeder wel, maar dat was een kalenderblaadje.
‘Scheur even een Kruimken af?’ zei ze dan tegen mij.
Er hing een kalender in de hoek, ‘Kruimkens van ’s Heeren tafel’ met een blok scheurblaadjes, de datum op
de voorkant en een tekst op de achterkant.
Ze las dan haperend en hakkelend de stichtelijke tekst.
Ze besloot dan met een langdurig dankgebed dat ze onverstaanbaar voor zich uit mummelde.
Na een tijdje keek ik door mijn half dichtgeknepen ogen
of ze klaar was, dan had ze haar ogen open.
Dan kon ik gelukkig naar school.
 
 
bavinckschool
 
 

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

7 reacties

  1. Ik herken wel dingen in je verhaal.Of je nu gereformeerd was of katholiek,de bijbel dat was me toch iets. Ik zie die leunstoel ,zo eentje had mijn vader ook, wij zaten er nooit in. De kussens in de zijne waren donker bruin. Bidden vóór en ná het eten ,bij het opstaan en slapen gaan en dan nog tussendoor. Nu ben ik zo ver dat of ik nu in de hemel kom of niet ,het interesseert me niet.
    Toch leuk die oude herinneringen.

    Groetjes en een fijn weekend,
    Ria

    Beantwoorden
    • Dank je wel Ria. Ja, de vijftiger jaren met die verstikkende moraal… En vaste, ingesleten patronen. Gelukkig hebben we ons daaraan ontworsteld. Maar er komt nog meer, je ziet het wel komen. Een fijn weekend voor jou ook.

      Beantwoorden
  2. Ga je nu nog naar de kerk? Mijn vader moest vroeger ook zo vaak heen dat hij er later nooit meer heenging. Alleen met bijzondere gelegenheden als huwelijken en begrafenissen.
    Mooi geschreven. Terug in de tijd. Wat is er toch veel anders. Bij de meeste mensen dan.

    Beantwoorden
    • Dank je wel voor je reactie. Nee, ik ben van de kerk af. Of omgekeerd🙂
      Ik heb geprobeerd mijn jeugd in het licht van die religie te beschrijven. Er komen nog een aantal vervolgen, dus blijf lezen!.

      Beantwoorden
  3. Ja ik herken dat psalmversje leren. Wij waren thuis wel van een lichtere kerk maar op school heerste toch nog wel een beetje de wat zwaardere kerk met alle regels van dien.
    Ken trouwens nog steeds heel veel versjes uit mijn hoofd alleen de sporadische keer dat ik nog in de kerk kom (begrafenissen en trouwpartijen en kerstavond) is er opeens een nieuwe versie dus alles voor niks gedaan haha. Mijn vader las ook uit de Bijbel tijdens het eten. Wel heel snel want hij wilde nog een half uurtje liggen voordat hij weer naar de boer ging. Mooie herinneringen.

    Beantwoorden
  4. Mooi opgetekend.

    Beantwoorden
  5. Rebelse Huisvrouw

     /  18 maart 2015

    Echt een jaren ’50 sfeer. Beetje zoals ‘De Avonden’. De spruitjeslucht walmt je bijna tegemoet (hoewel ik dol ben op spruitjes dus zo erg vind ik dat niet!)

    Beantwoorden

Geef een reactie

