De man en het jaargetijde

 
 
fuchsia
 
Mijn buurvrouw houdt van planten.
En omdat ze er zoveel van houdt, heeft ze 42 planten in haar woonkamer.
Ik vind dat vreemd, en dat zei ik ook tegen haar.
‘Vreemd vind ik dat. Planten zijn nietsnutten. Ze staan de hele dag roerloos in een pot
op de vensterbank stom naar buiten te staren, maar per slot van rekening gebeurt er niks.
Nada. Noppes. Je kunt er niks mee.
Neem een kat, die kun je aaien, ze komt bij je op schoot zitten en slaat dan haar nagels
in je bovenbenen, ze spint daarbij heel lieflijk en als je haar eten gaat geven is ze dolgelukkig. Een plant doet dat niet. Je kunt wel een cactus op schoot nemen, die geeft
dan wel hetzelfde gevoel als de kat, maar hij spint niet. En probeer zo’n cactus eens te
aaien… Er komt geeneens een bloem aan. Saai.
En dan die grote palm in paarse pot op dat belachelijke pilaartje. Als ik bij je binnen
kom, moet ik met een grote boog om hem heen, anders krijg je zo’n stekelige spriet in
je bakkes. Hij staat daar maar sullig stof te vergaren. Ruimtevreter.
Nee, dan je fuchsia en begonia’s. Die zijn spannend! Laten wel eens een verdord bloemetje
vallen, als ze bloeien. Actie!
Die acht sanseveria’s in de vensterbank lijken wel soldaten in het gelid. Geen beweging
in te krijgen. De enige die beweegt ben jij, als je al die planten bewatert. Sommige
planten doe je zelfs onder de douche in de strijd tegen spint en bladluis…
Zeepsopje hier, spiritus sproeien daar. Pure tijdsverspilling!’

Ze was maar éven stil…

‘Wat? Of ik een stekkie wil? Van een fuchsia? Wat moet ik daar nu mee? O. Ach. Toch.
Wel lief. Dank je.’
 
Ik heb nog een leeg plaatsje in de vensterbank.
Het is al wordt vast nog wel eens lente!
 
 

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

4 reacties

  1. Plantjes geven zuurstof, en de fuchsia doet er nog een leuk kleurtje bij ook.🙂

    Beantwoorden
  2. Wat zal je ervan genieten, van die fuchsia, zeker weten😀 Vandaag was het redelijk lenteachtig. Eindelijk. Goddank.

    Beantwoorden
  3. Nou ja voor planten ben ik niet allergisch. Katten laten me alleen dichte ogen krijgen en een niezende neus. Dus geef mij maar planten niet te veel en zonder bloemen. Lekker saai dus.

    Beantwoorden
  4. Plato

     /  26 april 2015

    En nu heeft de hoofdpersoon zelf ook 42 planten?
    Wonderlijk verhaal.
    Ik kijk nu heel anders naar mijn sanseveria’s.

    Beantwoorden

Geef een reactie

