De vrouw en het lekken

 
 
De deurbel ging.
Ik stond op van de bank waar ik net aan mijn powernap was begonnen en deed open.
Een grote, forse man stond voor de deur.
‘Het lekt.’
Ik dacht in een flits aan het presidium van de Tweede Kamer en in het bijzonder Ton Elias,
maar dat is een onderkruiper, vergeleken met deze persoon.
Ik was nu echt wakker en herkende Piter.
‘Waar?’ vroeg ik, toch wel verrast.
‘Bij ons,’ zei Piter.
Piter is een man van weinig woorden. Hij is de stuwende kracht van de klaverjasclub
die elke donderdagmiddag in onze vergaderzaal een kaartje legt. We liepen naar het
zaaltje dat al bijna gevuld was met klaverjassers. Vreemd volkje trouwens, die kaarters.
Maar daarover later meer.

Piter had gelijk, het lekte. Het plafond was getekend door een vochtplek van
een halve meter doorsnee. Precies in het midden drupte het, langzaam gelukkig.
Dit kwam dus uit het appartement van bovenbuurvrouw Betty.
Maar Betty was niet thuis.
Als voorzitter van de BewonersCommissie staan wij gelukkig op goede voet met elkaar,
hoewel ze reumavoeten heeft, dus bij noodgevallen kan ik rustig bij haar inbreken.

 
atrium01

De plek in haar appartement waar het zou kunnen lekken kon ik snel localiseren.
In het stookhok, zoals het genoemd wordt, staat een levensgrote vaatwasmachine,
hangt de cvketel en zijn allemaal plankjes aan de muur bevestigd met daarop
mandjes, emmers, dozen en god mag weten wat niet allemaal meer.

Op mijn knieën gelegen kon ik water op de vloer ontwaren.
Vroegâh liepen hier de buizen van de blokverwarming, maar die waren verdwenen.
De gaten van die buizen zitten er nog wel en daarin verdween het water. De oorzaak van
het waterstroompje kon ik zo snel niet ontdekken, de vaatwasmachine was half gevuld
met vuile vaat en was vandaag zeker niet gebruikt.
De wooncorporatie maar gebeld. Gelukkig hebben ze een gratis storingsnummer.
Na wat soebatten (het water stroomt uit het plafond!) en lang wachten kwam het
verlossende woord:
‘De monteur stapt op dit moment in zijn auto en komt naar u toe.’

Op zijn knieën gelegen kon hij water op de vloer ontwaren.
Zijn smartphone als zaklamp gebruikend volgde hij zacht mopperend het druppelspoor.
De waterkraan van de cv-vulinstallatie stond open en het lekte langs de slangklem.
Hij draaide de kraan dicht en haalde een kitspuit uit zijn auto.
Vijf minuten later was het gefikst, de gaten in de vloer gedicht en het lekken gestopt.

Als voorzitter van de BC moest ik uiteraard nog wel een gesprek hebben met de
veroorzaakster van het lek, maar we hebben er alle vertrouwen in dat we er
gezamenlijk wel uitkomen.

 
atrium02

Op het eind van de middag kwamen bovenbuurvrouw Betty en haar vriendin Wil
(ook bovenbuurvrouw en afkomstig uit het niet-deftige deel van Den Haag) weer binnen.
Ik hoorde Wil van veraf luidkeels betogen en vloeken.
Ze waren van de lekkage op de hoogte gesteld door twee achterblijvers van de
klaverjasclub, waarvan de vrouw wees op de lekkageplek aan het plafond en de
man zijn beklag deed over twee koffiekopjes die vies in de kast stonden.
Wil gaf hem de wind van voren, van achteren en opzij.

‘Gofferdegoffer!’ brulde Wil, die als ze kwaad is doof wordt en zich dan nog harder uit.
‘Wij zetten nooit vuile kopjes in de kast, alles gaat eerst in de afwasmachine en
wordt na de afwas stuk voor stuk gecontroleerd. Ons een beetje beschuldigen!’
De man beweerde dat-ie veertig jaar bij de Keuringsdienst van Waren had gewerkt en als
hij hiervan aangifte zou doen, dat we dan zouden hangen.
‘Zal ik jou eens hangen?’ brulde Wil met roodaangelopen hoofd, ‘waar zit je verstand?
Ik heb veertig jaar in de zorg gewerkt, en ik zou niet weten wat schoon is?!
Gofferdegoffer!’
Het bleken twee kopjes te zijn met aanslag van thee dat er niet uit wilde.
‘Dat moet met Vim uitgeschuurd worden, zie je wel?!’
Wil duwde het kopje bijna in zijn neus. Hij deinsde achteruit, draaide zich om en
sloop als een hond met de staart tussen de benen weg.
 
Bovenbuurvrouw Betty stond intussen met samengenepen benen en bijna blauw
aangelopen van ingehouden lachen in het keukentje van de vergaderzaal.
De vrouwelijke klaverjasser had alles met open mond gevolgd en keek met ontzag
naar Wil, die nog napruttelend het kopje stond te schuren.
‘Het is zo’n lul van een kerel,’ zei ze. ‘Hij neemt elke keer een nieuw pakje kaarten
mee anders worden zijn handen vies, zegt-ie. En overal kritiek op. De koekjes zijn slap,
of de koffie te sterk, het is nooit goed. Je gaf hem goed van Jetje!’
Eindelijk kon er een lachje af bij Wil.

Toen ik de oorzaak noemde van de lekkage (de open kraan) viel ze stil.
Wil had die morgen de cv-ketel gevuld, Betty kan dat zelf niet vanwege haar reuma.
‘Dicht is toch tegen de klok in?’ vroeg ze twijfelend. Nee dus.
Wil doet ook altijd de batterijen verkeerd in de apparaten die ze gebruikt. Ik heb haar
computermuis al een aantal keren ontdaan van de verkeerd geplaatste batterij.
En dan moppert ze vanwege de complexiteit van het hedendaags bestaan.
‘Vroegâh was het beter!’
 
 
Zaklamp-app voor Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.devuni.flashlight&hl=nl_NL
Apple:
https://itunes.apple.com/nl/app/gratis-zaklamp/id327775302?mt=8
 
 

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

4 reacties

  1. Spannend verhaal.
    Mooi dat het goed is afgelopen.

    Vriendelijke groet,

    Beantwoorden
  2. Luvienna

     /  18 april 2015

    Hahaha, leuk Letter!

    “de wind van voren, van achteren en opzij” :-))

    Beantwoorden
  3. Wat leuk dat appartementen gebouw met binnentuin lijkt precies op het gebouw waar mijn vriendin woont in Harderwijk. Gelukkig is alles weer opgelost zo en kan er weer gekaart worden zonder te verzaken.

    Beantwoorden
  4. Plato

     /  26 april 2015

    Mooi verhaal over de sores van alledag. Die Wil weet vast ook niet het verschil tussen links en rechts. Heerlijk zo’n vrouw in je omgeving.

    Beantwoorden

Geef een reactie

