De man en zijn 10 vensters

Windows 10.
Een nieuw begin? Ik ben een fervente desktopper, Windows 8 en 8.1 waren niet aan mij besteed.
Maar in Windows 10 is de desktop in ere hersteld en het startmenu ook.
Maar zoals je van die jongens in Redmond kunt verwachten, zijn er ook dingen
die je persé niet wilt. Zoals OneDrive.
 
Onedrive Cloudopslag bij Microsoft. Wel 15 GB maar je hele hebben en houwen willen ze dan van je weten. Het is bijna gedwongen winkelnering in Windows 10.
Mij niet gezien.
Stel voor dat ik Dropbox heb?

Hier dus een handleiding om OneDrive compleet te dé-installeren en te verwijderen uit Windows 10.
Open een opdrachtprompt als administrator:
command-admin
cmd

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dé-installatie OneDrive
Een mogelijk draaiend proces van OneDrive beëindigen, tik in achter de prompt,
letterlijk zoals hieronder staat:

taskkill /f /im OneDrive.exe

Dé-installatie van de OneDrive app, tik in achter de prompt:
Voor 32-bit Windows 10 (x86):
%SystemRoot%\System32\OneDriveSetup.exe /uninstall

Voor 64-bit Windows 10 (x64):
%SystemRoot%\SysWOW64\OneDriveSetup.exe /uninstall

De OneDrive desktop app is hiermee volledig gedé-installeerd. Meestal komt er geen response van het systeem na bovenstaande opdrachten, alleen een nieuwe promptregel.
OneDrive is nu verdwenen, maar er staan nog mappen van OneDrive in het systeem. Die kunnen allemaal opgeruimd worden.
Wederom via de opdrachtprompt:

rd “%UserProfile%\OneDrive” /Q /S

rd “%LocalAppData%\Microsoft\OneDrive” /Q /S

rd “%ProgramData%\Microsoft OneDrive” /Q /S

rd “C:\OneDriveTemp” /Q /S

OneDrive heeft nog sleutels in het register die de iconen toevoegen aan Windows Verkenner.
Het zijn nu zielige weesjes, dus kunnen ze worden verwijderd met regedit.
Uitvoeren: regedit
Navigeer in HKEY_CLASSES naar onderstaande sleutels en verwijder de gehele sleutel.

HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}

en dan nog

HKEY_CLASSES_ROOT\Wow6432Node\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}

Deze sleutel wordt hier afgebroken omdat het venster niet breed genoeg is, het hoort dus aanelkaar.

Herstart de computer.
Mocht er nog een vaag residu van een icoon op de desktop rondslingeren: rechtsklikken en verwijderen.
Opgeruimd staat netjes!

O ja, dat mooie start menu dat je ziet is van Classic Shel in Windows 10.
En die mooie iconen op het bureaublad?

Alles daarover in het vervolg: Het uiterlijk van Windows 10.
Binnenkort in dit theater.

Een reactie plaatsen

8 reacties

  1. Dank voor deze uiteenzetting. Ik ben tevreden over Windows 8.1 op mijn laptop en twijfel nog of ik naar 10 overstap. Wat zijn, in lekentaal, concreet de voordelen van 10 boven 8.1?

    Beantwoorden
    • Het bureaublad (zoals in Windows 7) is weer terug en je bent niet meer gebonden aan de tegels van Windows 8/8.1
      Het is voornamelijk verbeterd gebruiksgemak. Onder de motorkap is er ook best wel wat veranderd, maar niet alles is een verbetering. Privacy-instellingen laten teveel open staan, wat je liever niet wilt, in een volgend artikel komt daar meer over. In het algemeen is er geen snelheidsverbetering. Globaal wel een verbetering voor Windows 8 en 8.1 gebruikers omdat de desktop terug is. Het uiterlijk is wel wat kaler.
      Gewoon overstappen, maar hou de privacy-instellingen in de gaten!

      Beantwoorden
  2. Info in een virtuele lucht laten hangen vind ik nog steeds iets ongelofelijk vervelend.

    Qua opmaak en structuur ben ik vreselijk conservatief.

    Kan ik nog wel met deze tijd meekomen?
    Op mijn blog probeer ik daar vandaag een antwoord op te vinden?

    Vriendelijke groet,

    Beantwoorden
  3. Plato

     /  3 augustus 2015

    Ok Ok, ik geef me over.

    Beantwoorden
  4. Bedankt voor al die gratis tips

    Beantwoorden
  1. Het uiterlijk innerlijk van Windows 10 | Letterbak
  2. Windows 10, Jon Stewart, een polstasje en andere belangrijke dingen (84) | Hier is A. Dapie

Geef een reactie

