Brommers kiekn

 
 
Het uiterlijk van Windows 10 Pro.

Nu we een fatsoenlijk innerlijk hebben, gaan we werken aan de buitenkant.
Ho even! Vertel eerst eens wat over de installatie.
 
Goed. Ik heb een usb-stick voorzien van de gedownloade Windows 10 Pro. Hoe? Dat leg ik hier niet uit.
Wel: Laatst had ik iemand met een klacht over zijn trage usb-poort. Ik keek in het BIOS en zag tot mijn verwondering dat de usb 2.0 snelheid op FullSpeed stond. Hispeed kon ook, maar de arme man dacht dat FullSpeed sneller was dan HiSpeed. Fullspeed is een snelheid van 12 MB per seconde terwijl HiSpeed 480 MB per seconde doet… Kijk in het BIOS als je durft (meestal op de delete-toets rammen als je opstart) of je usb-instelling goed staat. HiSpeed dus!

De upgrade draaide vanaf de usb-stick en duurde bijna een uur. Die draaitijd is natuurlijk afhankelijk van de uitmonstering van je pc.
Bijna alles was gelukt, want… wat het niet meer deed na de upgrade:

– De virusscanner was uitgeschakeld! (Bitdefender, betaalde versie)
Vervangen door het brakke Windows Defender.
Met een beetje moeite B. weer aan de praat gekregen, gelukkig heeft B. een nieuwe W 10 compatibele versie. Ben nu weer goed beschermd tegen virii etc.

Drivers voor videokaart en geluid waren vervangen door een basic Windows-versie. Geen verbetering, zeg maar. Ook deze fabrikant (AMD) heeft gelukkig W 10 drivers, zodat beeld en geluid na download en installatie weer als vanouds zijn.

– Ik heb geen printer op deze pc aangesloten, maar de meeste recente printers zullen het wel doen, zeker als ze onder Windows 7/8 wel werkten. Zijn er geen W 7/8/10 drivers voorhanden, dan is het afwachten of t-ie het wel doet. De meeste usb-printers zullen wel herkend worden denk ik. Check de website van je printerfabrikant of het Windows Compatibiliteitscentrum (Google is je vriend).

De vensters lijken kaal, vergeleken met Windows 7. Alle versieringen zijn weg, goede zaak, komt de snelheid ten goede.
Mijn geliefde startmenu van Windows 7 is natuurlijk vervangen door dat van Windows 10.
Maar er is tenminste (weer) een startmenu plus desktop-omgeving!

Die gruwelijk lelijke Metrotegels vind ik maar niks en de bijbehorende apps gebruik ik niet.
Gelukkig kun je de tegels/apps in het rechtse deel van het startmenu stuk voor stuk met een rechter muisklik dé-installeren of verwijderen, totdat aan de rechterkant een groot leeg, blauw vlak overblijft. Als de VVD na de verkiezingen, denk ik dan…
Ook dat lege vlak sleep je aan z’n rechteroor naar links, en dan is dat Metro-deel foetsie.

Het Startmenu dat overblijft verdient in mijn ogen niet bepaald de schoonheidsprijs.
Als je het startmenu van Windows 10 er ook niet vindt uitzien…
Een slimmerik downloadt dan de gratis Classic Shell, http://www.classicshell.net/ installeert die zodat het startmenu er weer op de ouderwetse Windows 7 uitziet en werkt.
Ook kun je dan de Windows Verkenner van een praktische werkbalk voorzien.
Dit ziet er toch mooi uit, niet dan?
 
StartmenuClassic

Goed, hier een paar trucs.
– Bureaublad, niet normaal verwijderbare iconen (Bibliotheken, Thuisgroep).
Ik wil daar géén iconen van Bibliotheken en Thuisgroep zien.
Ook die lelijke pijltjes op de pictogrammen van de snelkoppelingen wil ik weg hebben.
Het kost wat moeite, maar met enkele ingrepen in het register zijn ze verdwenen.
Het verdient aanbeveling om na deze ingrepen de pc opnieuw op te starten.

Verwijderen Thuisgroep-icoon.
Er mag natuurlijk geen Thuisgroep bestaan…
Uitvoeren: regedit (of druk gelijktijdig op de Windows-toets en r-toets)
Navigeer naar:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\
Desktop\NameSpace
Daar staat een sleutel (map) met de naam:
{B4FB3F98-C1EA-428d-A78A-D1F5659CBA93}.
Verwijder de sleutel.
register01
 

Verwijderen Bibliotheken-icoon
Uitvoeren: regedit (of druk gelijktijdig op de Windows-toets en r-toets)
Navigeer naar:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\
Desktop\NameSpace
Daar staat een sleutel (map) met de naam:
{031E4825-7B94-4dc3-B131-E946B44C8DD5}
Verwijder de sleutel.
register02

 
 
Dan de pijltjes in de pictogrammen van de snelkoppelingen op het bureaublad verwijderen.
Uitvoeren: regedit (of druk gelijktijdig op de Windows-toets en r-toets)
Navigeer naar:
HKEY_CLASSES_ROOT\linkfile
In die folder staat een entry IsShortcut.
Verwijder die entry.

Als na het opnieuw starten er nog spookjes van de iconen op het bureaublad worden aangetroffen kunnen die met een rechterklik verwijderd worden.

De taakbalk kent nog een icoontje van de gebruikte invoertaal en toetsenbord.
Dat verandert bij mij nooit, dus dan wil ik dat icoontje ook niet zien.
Ga naar het Configuratiescherm en kies Taal en dan Opties.
Verwijder Nederlands als taalinvoer.

Geentaal

Nog even aan het innerlijk werken:
Je kunt de Windows Verkenner laten starten op de locatie die jij wilt. Zonder ingreep beland je bij de snelle-toegang items, maar wil je bijvoorbeeld starten op de locatie van de C-schijf (of welke dan ook), dan kun je die driveletter toevoegen aan de snelkoppeling.
Klik met rechts op de snelkoppeling en kies Eigenschappen.
Voeg op de eerste regel de gewenste driveletter toe (in dit geval C:).
snelkoppeling
Klaai.

Is het niet prachtig, dat Windows 10?
desktop

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

3 reacties

  1. Interessant!! Merci!!

    Beantwoorden
  2. Plato

     /  3 augustus 2015

    Ik vind het prima zo. Maar dat geldt ook voor windows 8 wat mij betreft. Ik ga er zelf geen tijd in steken.

    Beantwoorden
  3. En elk pluisje aan die boom is ’n tekentje. Ik heb er geen kaas van gegeten🙂

    groetjes, Ria

    Beantwoorden

Geef een reactie

