Mannen aan het werk

 
 
Zit ik vanmorgen rustig achter m’n pc, word ik opeens opgeschrikt door luide
mannenstemmen en stampende voeten achter mijn rug, buiten de tuindeur die op
een kiertje staat. Aangezien ik de luxaflex nog dicht heb, ben ik nieuwsgierig
wat dit te betekenen heeft.
Het blijken twee onkruidwieders[*] te zijn, die op mijn straatje onder het balkon
staan te schuilen. Het regent niet hard maar het miezert.
Dikke stinkende rookwolken van zware shagjes stijgen op en trekken naar binnen.
Ik wil de tuindeur verder open doen, maar die wordt geblokkeerd door een brede rug.
Eén man is op z’n hurken gaan zitten en leunt tegen de deur.
Op mijn vraag wat ze daar doen komt een grommend antwoord.
‘Wy skoeljen foar de rein.’
Na een fikse duw tegen de tuindeur geeft de man toe en stap ik naar buiten.
‘Goeiemorgen,’ zeg ik. Wat onduidelijk gebrom is het antwoord.
Ik zie mijn kans schoon.
‘Als het zo weer droog is, wil je dan mijn tuintje ook even doen?’
Ik wijs naar het strookje van 1 bij 3 meter, gevuld met vier hortensiastruiken,
wat onkruid en veel mos.
‘Mag net fan de baas,’ blaat de kleinste der lieden.
‘O,’ zeg ik, niet voor één gat te vangen, ‘dan zou ik maar weer aan het werk gaan,
want luieren vindt de baas ook vast niet goed.’
Ik krijg een vuile blik toegeworpen, de peuken worden op de grond gegooid.
‘Ruim dat even op, ja!’ zeg ik, boos wordend.
Voorbij de conifeer komt een dikke buik, gehuld in een spannende overall en parmantig
stappend op dikke werkschoenen.
‘Sá manne, sitte jim hjier!’
De kleine raapt schielijk de peuken op, ze graaien hun schoffels uit mijn mooie conifeer
en lopen, bijna op een drafje, weer naar de bloembedden in het gemeenteplantsoentje.
‘Luie donders’, zegt de baas, ‘it binne net kienders, je mutte se oferal en altieden
achter de boks aansitte, anders wudt het niks.’
‘Mutte wy jo túntsje oek efkes doen?’ vraagt hij, ‘kost mar’n tientsje.’
Ik schud van nee. ‘Ik doe het zelf wel.’
‘Self wiete,’ sprak de baas en stapte naar het busje aan de overkant van de straat en
ging in de cabine zitten.
De wieders wiedden voort in de miezerende regen, langzaam maar gestaag.
 
 
 
[*] Mannen van een werkgemeenschap, gehuld in zwarte overall met een geel hesje, soms
aangevuld met werkstrafuitvoerders, die hebben een oranje hesje aan.
 

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

7 reacties

  1. Luvienna

     /  31 augustus 2015

    Je maakt wat mee zo, als je rustig aan je Windows 10 zit te werken.

    Beantwoorden
  2. Met veel plezier heb ik gewerkt met de groenafdeling van het Sociaal Werkvoorziening in Amsterdam en omstreken.
    Mijn ervaring is dat het vrolijke en gemotiveerde ambachtslieden zijn en dan vooral in de uitvoering ruwe bolster en blanke pitten.

    Voor de voorman schuilend in het busje zou ik mij ook verstoppen!

    Regenachtige groet,

    Beantwoorden
  3. Bij mij aan de overkant werken ze regelmatig in het gemeenteperkje. Af en toe gluurt er een even door de schutting wat de overbuurman allemaal in de overdekte tuin heef staan, werken op hun gemakkie en ja pauzes nemen ze wel.

    Groetjes, Ria

    Beantwoorden
  4. Klare taal

     /  31 augustus 2015

    Leuk dat er bij jou nog onkruidwieders bestaan, echt in levende lijve, rokend zelfs, tegen jouw deur.

    Bij ons raast heel vroeg in de ochtend een gierend bezemwagentje over de stoep, veel lawaai en stof verooorzakend, het onkruid blijft gewoon staan.

    Beantwoorden
  5. Plato

     /  1 september 2015

    Heel herkenbaar. Een paar weken geleden drukten de schilders een paar peuken uit op mijn nieuwe tuintegels. Onbeschofte vlegels.

    Letterbak, jij bent ook niet erg van het elders reageren he? Maar je bent van harte welkom op Platoonline hoor.

    Beantwoorden

Geef een reactie

