In de kerk en op de heide

 
 
Ik rij vaak van mijn Friese durpje naar Assen, mijn vorige woonplaats. Lekker binnendoor,
de toeristische route. Dan kom ik door het Drentse dorp Norg, en in het centrum
staat daar op de Brink een oude kerk, de SintMargaretakerk. Nou ben ik niet
zo kerks, maar het zijn vaak mooie gebouwen met soms verrassende interieurs.
 
stmargaretakerk-norg
Eergisteren stond de deur van de kerk wijd open, de klok sloeg drie en uw reporter
stapte naar binnen.
 
 
marg03
De kerk heeft een meloenkoepel en dat schijnt bijzonder te zijn.
 
 
marg04
Links in de kerk de bank voor de lieden van aanzien, het gewone volk zat in de
harde banken.
 
 
marg02
Rechts in de kerk staat de preekstoel waarop de predikheer zijn schaapjes toespreekt.
 
 
Mackie02
En schaapjes genoeg vanmorgen, op de hei. Met Mackie de sheepdog, die ze allemaal
onder de duim heeft.
 
 
herderin
En anders wel deze lieftallige herderin
 
 
ps04
En er stonden ook nog paddenstoelen langs de paden. Jammer genoeg
was er een troep klootschieters uitbundig bezig de natuur te vernielen.
Veel paddenstoelen waren vertrapt, je kon gewoon hun spoor volgen…
 
 
ps03
Deze rode rakker was gelukkig ontsnapt aan het koppensnellen. Hij wordt vast premier!
 
 

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

3 reacties

  1. De harde banken en de donderpreken staan nog altijd in mijn geheugen gegrift, evenals de schaal voor de eliten en de puntzak voor het klootjesvolk.
    Ik kom nooit meer in een kerk, krijg het er zo koud.

    Groetjes, Ria

    Beantwoorden
  2. Ook ik bezoek de kerken graag.

    Het zijn mooie historische cultuuruitingen.
    Al laat het ook veel leed en uitbuiting uit het verleden zien.

    Vriendelijke groet,

    Beantwoorden
  3. Met de paddenstoelen komt de herfst weer dichterbij
    Ook ik ga wel eens binnenin een kerk kijken

    Beantwoorden

Geef een reactie

