De man op z’n buik

 
 
Paddenstoelen fotograferen is niet zo’n kunst. Je moet ze wel weten te vinden natuurlijk,
maar zie je een fotogeniek exemplaar dan moeten ze er aan geloven.
Mijn uitrusting? De camera is een Canon 40D met Tamron macro-lens (70-300mm),
belichtingsinstelling op diafragmavoorkeuze, ISO 100, en een hoekzoeker.
En hoe maak je dan zo’n foto?
Het diafragma kies ik afhankelijk van de situatie, liefst zo klein mogelijk (f3.0 of f4.5),
oftewel een zo groot mogelijke diafragmaopening. Je krijgt dan een mooie onscherpte van
voor- en achtergrond.
Scherpstellen doe ik handmatig, geeft meer zekerheid dan de autofocus.
Camera op klein statief of op de grond, afstand tot het object ongeveer 70 centimeter.
En dan komt het… Of geknield in je hoekzoeker turen, of plat op je buik.
In de nattigheid en derrie?? Nee, ik gebruik een onderlegger waarop ik languit kan liggen.

Ik was vanmiddag druk bezig te liggen, toen een langskomende mevrouw verschrikt vroeg of
alles goed met me was. Ze zag het fototoestel pas op het laatste moment en vroeg
ongelovig: ‘Maakt u foto’s?’
Ik wilde eigenlijk iets anders zeggen, maar volstond met ‘Jawel.’
Ze liep haastig door, ze moest nog een eind wandelen zag ik wel.
Maar dit zijn dan de resultaten:
 
 
stinkzwam01
De stinkzwammen steken overal hun kop op. De verse jongens (je kunt ze moeilijk meisjes noemen) bedekt met vliegen die zich te goed doen aan het zwarte goedje.
 
 
stinkzwam02
Als het lekkere spul op is, blijft dit over. Nog fier omhoog maar toch uitgeteld…
 
 
wuftedametjes
Wufte dametjes met pothoedjes uit de 30er jaren koesterden zich in de zon.
 
 
eekhoorntjesbrood01
Een eetbare paddenstoel, eekhoorntjesbrood.
 
 
eekhoorntjesbrood03
Een ander exemplaar, van dichtbij.
 
 
springertje01
Deze sprong vlak voor me in zicht. Gelukkig bleef-ie even zitten. Foto!
 
 
rodekoolzwammen01
Rodekoolzwam (amethistzwam), net als de echte rode kool eetbaar.
 
 
rarejongens
Ik zou het eten van deze rare jongens niet aanraden.
 
 
zwavelkopjes01
Zelfs op de heide groeien zwavelkopjes. Mooi, maar zeer giftig!
Het begon plotseling te regenen, dus einde verhaal voor vandaag.
 
 

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

5 reacties

  1. Mooie foto’s. Die rare jongens op de boomstam zijn elfebankjes. Ooit heb ik er eentje gedroogd en jarenlang gebruikt in een kerststuk. Momenteel zijn er veel paddestoelen en zwammen, zelfs in mijn tuin.

    Groetjes, Ria

    Beantwoorden
  2. Mooi hoor, beetje mijn scenario alleen fotografeer ik meestal wel op automatisch…. weer opstaan is het lastigste haha

    Beantwoorden
  3. TimmerArk

     /  22 september 2015

    Prachtig. En eet je diegene die eetbaar ook regelmatig zelf? Ik heb wel eens gelezen of gehoord dat het een lukratieve zaak kan zijn. Of doen die Russen en Polen het voor eigen gebruik? En mag het eigenlijk? Mijn schoonmoeder kreeg nog net geen bon toen ze tijdje terug wat bloemen langs de weg meenam.
    Maar echt prachtige foto’s.

    Beantwoorden

Geef een reactie

