Maarten en zijn kerk

 
 
Ze waren al in de vroege Middeleeuwen aan het bouwen in mijn geboortestad Grunn.
Kerken waren belangrijk in die tijd en er zijn op de plaats van de huidige Martinikerk sporen gevonden van een houten kerk uit 800. Dat hout was niet zo betrouwbaar in die brandende tijden dus zijn ze in de dertiende eeuw toch maar met steen gaan bouwen.
 
martinikerk-vanuitoosten
De kerk is genoemd naar Sint Maarten, bisschop van Tours rond 370 na Chr. Zijn feestdag
valt op 11 november en wordt in Groningen nog altijd gevierd. Kinderen met lampions gaan
van deur tot deur en zingen een liedje in ruil voor iets lekkers.
Zaterdag j.l. was ik voor een concert veel te vroeg in de kerk en kon ik op m’n gemak wat
foto’s maken. Ik had alleen m’n telefoon (LG G2) bij me, dus de kwaliteit is niet zo hoog
als ik van mijn spiegelreflex gewoon ben.
 
 
dientafel-koor01
Dientafel in het koor, gezien naar het westen
 
 
dientafel
Gezien naar het oosten
 
 
koordoorgangnoordoost
Koordoorgang gezien naar het noordoosten
 
 
herenbanken-noordbeuk
Herenbanken noordbeuk
 
 
herenbankbovennoord
Er waren best veel plaatsen in de kerk
 
 
vanafherenbanknoordboven
Uitzicht vanuit de herenbank boven
 
 
zijkantnoord01
De noordwest kant
 
 
epitaaf-wesselgansfort
De epitaaf aan de westkant voor Wessel Gansfort, een voorganger van Luther.
Licht der wereld werd hij in het Latijn genoemd. Hij was in de abdij van Aduard begraven
en in 1862 werden zijn stoffelijke resten én de epitaaf overgebracht naar de Martinikerk
waar hij vóór de epitaaf werd begraven. Honderd jaar later, tijdens de restauratie in 1962
werd zijn gebeente opgegraven en naar het anatomisch laboratorium van de Universiteit van
Groningen gebracht om te worden onderzocht. Daar werden ze per abuis vernietigd.
De restanten zouden worden bijgezet in de grafruimte rechts van de epitaaf, helaas pindakaas…
 
 
orgel-front
En dan het fameuze Schnitger-Hinsz orgel. Met 3500 pijpen en 53 registers is het één van
de grootste barok-orgels in Europa met links en rechts in het front de bastorens met
Preastant 32′ (dus bijna 10 meter lang) die je middenrif doen trillen…
Heel subtiel gebruikt in de volgende clip.
 

Pieter Pilon speelt met een prachtige registratie dit werk van Bach.
Ik heb het geluk Pieter te kennen en hij heeft géén Parkinson!
 
 
plafondkoor
Doorkijkje naar het koorgewelf…
 
 
koororgel
… waar het koororgel staat.

Het was een mooie her-ontdekking van de kerk waar ik als klein broekemannetje als
jongenssopraan moest zingen. Ik was nog maar zeven, kon er niks aan doen.
 
 

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

5 reacties

  1. Via mijn koptelefoon was ik er even helemaal bij!

    Beantwoorden
  2. Wat een prachtige gotische stijl, een bijzonder mooi orgel en een organist die het prachtig bespeelt.

    Groetjes, Ria

    Beantwoorden
  3. Het orgel is geweldig, ik heb het in augustus gezien en gehoord. Dit is een van de fotos’s die ik toen maakte: https://c1.staticflickr.com/1/268/20435714185_21ddba70bb_h.jpg

    Beantwoorden
  4. Prachtige foto’s van een mooie cultuuruiting.

    DE godsdienstige kant laat ik aan mij voorbij gaan.

    Stormachtige groet,

    Beantwoorden

Geef een reactie

