De man en zijn bezigheden

 
 
Vroeger bestond verveling niet.
In het beginjaren van de tv bestond er nog geen afstandsbediening.
 
TV
 
Als je een andere zender wilde zien, stond je op uit je luie stoel en drukte een knop op het tv-toestel in om over te schakelen naar een andere zender. Niet dat het wat uitmaakte toen, er was maar één tv-zender.
Maar wij hadden geluk, in Groningen kon je ook een Duitse zender ontvangen en als het erg mistig was zelfs een tweede Duitser. Eigenlijk wilde mijn vader niet naar de moffen kijken, hij had slechte ervaringen met ze in de oorlog.
Maar als er op zaterdag voetbal uitgezonden werd keek hij toch.
 
Laurel&Hardy
Hij was ook een groot liefhebber van Dick und Doof zoals ze in het oosten genoemd werden, ach daar was geen woord Duits bij, dus hij keek en lachte.
 
wattenhalfwatt
 
 
 
 
 
Of een Deens koppel, Watt & Halfwatt, in het Duits Pat und Patachon, waar hij nog harder om moest lachen omdat de kleinste sprekend op zijn oudste broer leek.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
En als er niets op was waar je naar wilde kijken, verhief je je uit de luie stoel, zette het toestal uit en ging iets anders doen.
Verveling, daar had je geen tijd voor.

In de winter moest de kolenkit vol eierkolen geschept worden in het kolenhok. In het voorjaar ging je de tuin omspitten, of onkruid wieden. Of je ging op zaterdag naar de bioscoop, als er een mooie film draaide. Bioscoop de Beurs op de Vismarkt, loge nekkramp voor 60 cent, meestal cowboyfilms met John Wayne, de dappere man met revolver en een groot rechtvaardigheidsgevoel.
 
johnwayne
 
Zondags moest je twee keer naar de kerk en toen je wat groter werd spijbelde je natuurlijk omdat je je in die kerk wél doodverveelde. En als het mooi weer was klom je samen met je beste vriend op de fiets en reed je naar Paterswolde om op het Friescheveen een kano te huren.
 
Friescheveen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Door de week ging je naar school, na schooltijd deed je het huiswerk (Nederlands, Engels, Duits, Frans (verplichte vakken!) dus het was rijtjes stampen, vervelende sommen maken voor algebra, meetkunde, de wet van Ohm in je hoofd zien te krijgen en ga zo maar door.
 
Geen tijd voor verveling.
 
wetvanohm
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
En als de vakantie aanbrak… Lange, lome zomeravonden waarop je door je samengeknepen wimpers naar de meisjes loerde die giechelend bijelkaar groepten. Hardop fantaseren met je vrienden wie de lekkerste was, wie het wel wilde doen of wie juist niet…
dames

Nee, je verveelde je nooit.
 
Maar nu zit ik vanavond op de bank voor de tv. Veertig plus zenders, een mediaspeler die vanaf mijn pc zo’n honderd films kan streamen, Netflix, Youtube, het houdt niet op. Alle zenders zijn al drie keer doorgezapt, de meeste films zijn al gezien.
Ik verveel me dood.
Had ik maar een kolenkachel.
 

kolenkachel
 
 

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

4 reacties

  1. Luvienna

     /  5 december 2015

    Sommige mensen zouden het first world problems noemen, Letter. Maar ik denk dat je je niet zozeer verveeld als wel last hebt van keuzestress. Mensen zijn niet gemaakt, pardon: geëvolueerd om zo veel keus te hebben. Wat een radicale oplossing zou zijn: de tv de deur uit, internet afsluiten, centrale verwarming eruit en de kolen- of houtkachel erin. Boeken mogen blijven, mits Verantwoord.😉

    Beantwoorden
  2. Had ik maar een kolenkachel??? Niks ervan de zon en fietsen gaan

    Beantwoorden
  3. Mijn tv is al langer de deur uit.
    Maar ook herinner mij de Duitse tv.
    Daardoor versta en begrijp ik het Duits.
    Op school zat ik meestal te slapen tijdens de lessen Duits …….

    Vrolijke groet,

    Beantwoorden
  4. Ja daar schep je een mooi tijdsbeeld waar ik veel van herken hoor. Behalve het laatste, ik moet zeggen, ik verveel me zelden. Hoewel in de winter is het wel wat saaier dan voorjaar en zomer…….

    Beantwoorden

Geef een reactie

