Conclusie schokkende beelden

 
 
Meneer France Capon, medewerker van de Universiteit van Luik (België) die eigenaar is van het diptiek, is een slecht vertaler van laat-middeleeuws Nederlands.

Hij twijfelt of dit diptiek zinnebeeld is van homo-seksualiteit of scatologie.
Erger is dat hij zich niet waagt aan een uitdieping, zijn conclusie is dat er te weinig bekend is maar ondertussen poneert hij dus mooi wel bovenstaande verwijzingen, weliswaar als vraag, maar toch.

Ik denk dat de hoogdravende en ver doorschietende conclusies en would-be betekenissen van deze deskundige in de prullenbak kunnen.
Er werd inderdaad veel met zinnebeelden gewerkt in kerk en samenleving, maar dit diptiek is in mijn ogen gewoon een grappige, boertige verbeelding van de toenmalige humor.
 
voorkant
 
 
Op de voorkant van het diptiek een zedige vrouwe die uitdrukkelijk maar glimlachend wijst op de tekst:
Laat dit paneel maar dicht hier hangen
want anders zie je mijn bruine wangen

Daar is toch geen woord Frans bij, meneer France Capon?
 
 
 
kont-02
En doe je het toch open, zie je precies waar de snaakse dame voor waarschuwde, toch wel duidelijk de achterhand van een vrouwe, de anatomie wijst daar duidelijk op. De verwijzing naar homoseksualiteit kan heel diep in de prullenmand gestampt worden, meneer Capon. Steek dat maar in uw zak.
Net zoals de veronderstelling dat dit een poepplaatje zou zijn, wegens de zichtbaarheid van de anus. Maar er is geen drol te zien, het is gewoon een boertige voorstelling, Jeroen, poep op je schoen!
Op diverse schilderijen van de vroeg 16e eeuwse schilders zijn poepende mensen te zien, men draaide voor een achterwerk in werking de hand niet om. Dus ook dit is onzin.

Citaat uit ‘Zinne- en minnebeelden in de schilderkunst van de zeventiende eeuw’ door E. de Jongh:
Gold de distel al in de Oudheid als een liefdeskruid, en stond hij sedert het einde van de 15de eeuw bekend als “Mannentrouw”, de klimop was blablablaetcetera‘.

De anonieme schilder maakt aan alle onzekerheid een einde door voor de ingang naar het heilige der heiligen een bloeiende distel te portretteren. Vanouds bekend als liefdeskruid, en dat in de tijd dat het geschilderd werd, bekend stond als zinnebeeld van ‘Mannentrouw’. Wil je het nog duidelijker?
De grappige tekst op de banier wijst de moraal hoogstaande fatsoensridders fijntjes op hun falen, eigen schuld, dikke bult zouden we nu zeggen.

 
gekkebek,jpg
En als je de diptiek in zijn geheel omdraait, zie je een man die een vreselijk gekke bek trekt (pas maar op, straks blijft je gezicht zo staan!) en de afkeurende, nette beschouwer toevoegt:
‘Als je te bang was om hier binnen te kijken (en hij weet natuurlijk donders goed dat iedereen dat toch deed), dan schrik je zo van mijn bakkes dat je het raam uitspringt.’

Het stukje kan zo in een cabaretvoorstelling van Jochem Mijer.
 
 
 
Dus dikdoenerige scholasters die aan dit diptiek allemaal gewichtige en moraliserende foute betekenissen verbinden:
Pak je lieftallig vrouwtje bij de kladden, kijk eens goed naar haar billen (O…France!), trek daarna een gekke bek en kijk dan in de spiegel!

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

17 reacties

  1. Klare taal

     /  7 december 2015

    Letterzetter,

    Jij zou toch minstens een jaar als ” scatologisch expert van afbeeldingen in de picturale kunst van de middeleeuwen tot op heden ” worden benoemd als buitengewoon hoogleraar in Gent.

    Beantwoorden
    • Nee! Alsjeblieft zeg…
      Het ergert mij dat zgn. experts er soms zo ver naast zitten, en soms lijkt het wel op bewuste ‘misleiding’ van de gewone man. Misschien is het beroepsdeformatie van de persoon in kwestie, maar de ronduit slechte vertaling deed mij in boosheid ontsteken😉
      Academisch medewerker en dan niet de moeite nemen een tekst goed te (laten) vertalen… Brr zou Plopje zeggen.

      Beantwoorden
  2. Klare taal

     /  7 december 2015

    Misschien ten overvloede , Letter,

    Het was echt ironisch bedoeld.

    Beantwoorden
  3. Hier is geen speld tussen te krijgen😀

    Beantwoorden
  4. Luvienna

     /  7 december 2015

    Ik vind het een prachtige uitleg, Letter. Alleen je conclusie dat het een vrouwelijke achterhand en -kant is ben ik het niet mee eens. Een vrouw? Waar baseer je dat op? Kijk zelf eens van voor naar achteren in de spiegel. Mag zonder distel..

    Beantwoorden
    • Wat plopje zegt hieronder, maar ook de tekst op de banier zegt uitdrukkelijk ‘oft ghy sult sien mij bruye wange’.
      Er is overigens al een spiegel gebarsten en mijn scheerspiegel waag ik er niet aan.

      Beantwoorden
  5. Nee Luvienna, Letter heeft gelijk. Op het bovenste plaatje gaat haar rechterhand naar achteren, die zie je op het onderste plaatje terug. En ook haar rode jurk zie je daar terug. Geen twijfel over mogelijk. Lijkt mij. Dat deze dame weinig billen heeft, tja. Daar kan Letter ook niks aan doen.

    Beantwoorden
  6. @Letter
    Oké. Geeft niks. Niemand heeft haast. Neem ik aan.

    Beantwoorden
  7. Maar twee dagen wachten op het erkennen van het ongelijk is wel lang, Luvienna. Nou ja, zes weken is een gebruikelijke termijn. Ik bijt mijn tijd. Wat Letter daar ook van vindt.

    Beantwoorden
  8. Luvienna

     /  10 december 2015

    O sorry Plopje, ik wist niet dat je daarop wachtte. Bij deze dan: ja stom, niet goed gekeken, te snel gereageerd, foei. Ik zal het nooit meer doen. Nou ja, proberen dan.

    Beantwoorden
  9. Het is je volledig vergeven, Luvienna. En tja, we doen (neem ik aan) allemaal wel eens iets ondoordachts. Daar weet ik alles van.

    Beantwoorden
  10. Luvienna

     /  10 december 2015

    Da’s lief van je Plopje.🙂

    Beantwoorden
  11. Plopje

     /  27 december 2015

    Zo ben ik nu eenmaal. Soms. Geniet van een zalige derde kerstdag.

    Beantwoorden
  1. De kroegbaas is moe | Hier is A. Dapie

Geef een reactie

