Hoppetee

 
 
In deze stille week hoor je eigenlijk alleen maar passiemuziek.
Mattheus hier, Johannes daar. Bach natuurlijk.
Maar die knakker heeft veel meer mooie muziek geschreven.
Ook koralen, in dit geval door de gehele kerkgemeenschap gezongen liederen.
Er zijn veel koraalbewerkingen voor orgel, één daarvan is in deze week toch ook wel toepasselijk: Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ (BWV 649).
Ik vind het best wel een mooi stukkie, ook nog eens goed gespeeld op één van de mooist klinkende orgels in Europa.
Het voordeel van zo’n koraalbewerking is dat het niet zo verhipte lang duurt als zo’n passie, gelukkig.
 
 

 

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

2 reacties

  1. Persoonlijk hoor ik liever een koor er bij of zang in ieder geval. Zo’n kerkorgel doet me altijd aan mijn jeugd en de kerkdiensten denken waar ik alle glas in lood ramen zat te tellen, de planken de banken, alles behalve naar de dominee luisteren.

    Beantwoorden
  2. Ik hoor toch liever een leuk lenteliedje

    Beantwoorden

Geef een reactie

